Apache letos přišla s novým modelem Payat. Tento ryze trailový bajk je k dostání ve dvou verzích a my pro tento test sáhli pro ten vybavenější. Na první pohled zaujme teleskopická sedlovka, 29″ kolo vpředu a širší 27,5″ vzadu a také pohon který je poněkud nevšední.
Pohon je česko-japonským projektem středového motoru, jehož model z minulého roku Comp Drives C17 jsme již důkladně prověřili.
Výrobce letos přišel s novým modelem C18 a právě ten je exkluzivně montován na vybraná kola Apache, kam Payat také patří. Vznikla nám tedy krásná kombinace české kolo + český pohon, která v mnohém předčí zahraniční konkurenci.
Payat je ryzí dravec do terénu a tomu jednoznačně napomáhá dobrá geometrie rámu s úhlem hlavové trubky 67° a krátkou zadní stavbou, a stejně tak kombinace 29″ a 27,5″ kola. Přidejme k tomu teleskopickou sedlovku a máme opravdu trailbike jak vyšitý. Zvolená kombinace kol je již osvědčená a používá ji více značek.
Devětadvacítka poskyne onen pocit jízdy „jak v tanku“ při překonávání překážek, zatímco sedmadvacet a půl vzádu lépe předá sílu motoru a šlapání podkladu. Obě kola jsou upevněna boost osami, což geniálně spevňuje celé kolo a dodává extra jistotu při jízdě.
Baterii tu máme semiintegrovanou kvůli zachování pevnosti rámu a snížení hmotnosti. Baterie nijak nevyčnívá, naopak kolu sluší.
Osazení je veskrz účelné, a přesně to u takového trailbajku chceme. Počínaje vidlicí SR Suntour Raidon 34 LO-R se zdvihem 130mm a pevnou osou, zamykáním a elegantním blatníčkem tu dále máme například řazení od Shimana řady SLX v kombinaci s přehazkou XT a 11ti převody. Přední převodník má 38 zubů a jejich tvar jistí řetěz od pádu v technických pasážich. Řetěz tu je ryzí elektrokolový a to KMC X11e.
Dalším zajímavým komponentem je ona teleskopická sedlovka, která má zdvih 125 mm a ovládání umístěné na levé straně řídítek.
Brzdy tu jsou také od Shimana, zapletená kola od Remerx 29×2.35 vpředu a 27,5×2,8 vzadu. Dále stojí za zmínku široká řidítka s krátkým představcem, které opět napomáhají oné stabilitě v terénu.
Pohonná jednotka Comp Drives C18 má nominální výkon 250W a krouťák 80 Nm. Váží 3kg a poráží tak své konkurenty. Do rámu je posazena pod úhlem 40° a plynule navazuje na spodní rámovou trubku. Kolo je tak posazeno na poměry vysoko což dodá další komfort při jízdě v členitém terénu. Spodní část rámové trubky má ochranu v podobě plastového krytu. Baterie má kapacitu 576 Wh a je tvořena články značky LG. Ovládání celého pohonného systému najdeme na levé straně řídítek a krom běžných informací, jaké poskytne běžný tachometr tu máme volbu z pěti režimů asistence. Jednotka je také vybavena technologií bluetooth která dovoluje spojení s chytrým telefonem.
S Payatem se jako s každým jiným trailbajkem vyžijete hlavně v terénu. Tam se kolo chová mrštně a sebejistě. Na výjezdech vám motor C18 s radostí pomůže a nejvyšší stupeň díky jeho až zbytečně velké dopomoci ani nepoužijete. Chytrý řadící senzor navíc zajistí hlaďounké přehazování s minimálním tlakem na řetěz. Na cestě dolů už je to jen na vás a jak věříte svému stroji. Ten vás v tom rozhodně nenechá a hbitě s ním přeskáčete každý šutr či ďouru. Pláště se uspokojivě zařezávají do povrchu a dodávaji dostatek opory pro každé dovádění.
Pokud se rozhodnete využít bluetooth spojení mezi vaším telefonem a pohonnou jednotkou, můžete se dozvědět například informace o jízdě a samotné pohonné jednotce a baterii přímo ve vašem telefonu.
Apache Payat Comp 1 je zkrátka povedený ryze český trailbike. Pokud hledáte zajímavé elektrokolo na dovádění do terénu za rozumnou cenu, s veškerou výbavou, kterou v terénu potřebujete, pak je tento Payat pro vás ten pravý. Hodily by se sice například širší ráfky, ostřejší brzdy, ale to jsou jen takové maličkosti. Payat je lehký, mrštný, hravý a má ve své kategorii nápadně nízké provozní náklady. Nastavování pohonu je jakousi třešničkou na dortu a nakonec je tu i spárování s telefonem. Za nás tedy klobouk dolů, Apache opět ukázalo zač je toho loket.
Cena
64 990 Kč
Pohonná jednotka
středový pohon CompDrive C18 s nominálním výkonem 250 W a maximálním krouticím momentem 80 Nm
Baterie
Apache Power s články LG a kapacitě 576 Wh (36 V/16 Ah) Li-Ion
Snímač řazení
Gearsensor.com GSGI, patentovaná technologie
Ovládací jednotka
Comp RM-1 nebo Comp Side s možností volby jízdního režimu, se zobrazením zařazeného převodu a informací o doporučeném přeřazení a rychlosti, kadenci, vzdálenosti, stavu baterie, zvoleném stupni asistence a aktuálním výkonu pohonu, možnost propojení s chytrými mobilními telefony prostřednictvím rozhraní Bluetooth
Řídicí jednotka
integrovaná Comp Drive
Životnost baterie
1000 dobíjecích cyklů
Doba nabíjení
6–8 hodin
Nejvyšší rychlost asistence
25 km/h
Celkový dojezd
až 160 km (záleží na hmotnosti jezdce, profilu trati, stylu jízdy a dalších faktorech)
Rám
pevný rám s trailovou geometrií, vyrobený ze slitiny Alu 6061, tapered hlavová partie, vnitřní vedení bovdenů, pevná zadní osa standardu Boost 12 × 148 mm
Vidlice
vzduchová vidlice SR Suntour Raidon 34 LO-R se zdvihem 130 mm, vnitřními kluzáky o průměru 34 mm a pevnou osou standardu Boost 15 × 110 mm
Zapletená kola
ráfky Remerx RX 2027 o šíři 27 mm, náboje Formula Boost, přední 29″, zadní 27,5″
Pláště
Schwalbe Nobby Nic, přední 29 × 2,35″, zadní 27,5 × 2,7″
Komponentová sada
jedenáctirychlostní Shimano Deore SLX M7000/XT M8000GS, kazeta s rozsahem 11–46 zubů, řetěz KMC X11e
Kotoučové brzdy
Shimano Deore M6000, průměr brzdových kotoučů 180 mm
Kliky
Spec o délce 175 mm, převodník 38 zubů, NW proti padání řetězu
Řidítka
Spec Soil, šířka 740 mm, průměr 31,8 mm
Představec
Spec Soil, délka 50 mm
Sedlovka
teleskopická Spec Soil, zdvih 120 mm, průměr 30,9 mm, délka 420 mm
Sedlo
Ergon SMC40Gripy: Ergon GA20
Hmotnost
20,5 kg
Dostupné velikosti
18 a 20″